آلودگی

آلودگی هوا مهم‌ترین بحران بهداشت محیطی در زمان ما نامیده می‌شود که سالانه عامل حدود ۷ میلیون مرگ زودرس است. از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان ۹ نفر هوای ناپاک تنفس می‌کنند که خطر ابتلا به آسم، بیماری قلبی و سرطان ریه را افزایش می دهد.

آلودگی هوا مهم‌ترین بحران بهداشت محیطی در زمان ما نامیده می‌شود که سالانه عامل حدود ۷ میلیون مرگ زودرس است. از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان ۹ نفر هوای ناپاک تنفس می کنند که خطر ابتلا به آسم، بیماری قلبی و سرطان ریه را افزایش می دهد.

ساکنان شهرها، به ویژه اقشار فقیر، اغلب از آلودگی هوا بیشترین آسیب را می بینند. با درک این خطرات، مدیران شهری برخی از شهرها برای مبارزه با آلاینده های موجود در هوا اقدامات مهمی انجام داده‌اند.

بوگوتا، کلمبیا

بوگوتا یکی از رهبران آمریکای لاتین در کاهش آلودگی هوا است. این شهر در حال برق رسانی به شبکه اتوبوس های عمومی خود است و قصد دارد سیستم مترو را به طور کامل برقی کند، این بخشی از یک طرح بلندپروازانه برای کاهش ۱۰ درصدی آلودگی هوا تا سال ۲۰۲۴ است. شهردار بوگوتا، کلودیا لوپز هرناندز، نیز بر اهمیت دوچرخه تاکید کرده است.

او در سال ۲۰۲۰ گفت: «اکنون روزانه بیش از ۱ میلیون سفر با دوچرخه داریم.» در حالی که بیشتر آلودگی بوگوتا ناشی از حمل و نقل است، آتش‌سوزی جنگل‌ها در مناطق و کشورهای همسایه نیز این وضع را وخیم‌تر کرده است.

ورشو، لهستان

لهستان رتبه ۳۶ در فهرست ۵۰ شهر آلوده شهرهای اتحادیه اروپا را دارد و آلودگی هوا سالانه عامل ۴۷۵۰۰ مرگ زودرس در این شهر است. ورشو با امضای اعلامیه شهرهای هوای پاک C۴۰ در سال ۲۰۱۹، در حال مبارزه با آلودگی هوا است. ورشو اکنون دارای ۱۶۵ حسگر هوا در سراسر شهر است که و این شهر از آنها برای ایجاد پایگاه داده کیفیت هوا استفاده می‌کند. این ابتکار همچنین کمک های فنی برای حمایت از حذف تدریجی گرمایش زغال سنگ، ایجاد یک منطقه کم انتشار تا سال ۲۰۲۴ و ارتباط مدیران شهری برای به اشتراک گذاشتن بهترین شیوه‌ها ارائه خواهد کرد.

سئول، کره جنوبی

با ۲۶ میلیون نفر ساکن در سئول، جای تعجب نیست که این شهر با بحران کیفیت هوا مواجه است. در واقع، میانگین قرار گرفتن کره ای ها در معرض ذره سمی موسوم به PM۲.۵ بالاترین میزان در بین کشورهای دیگر در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می‌باشد. سطح PM۲.۵ در سئول تقریباً دو برابر سایر شهرهای بزرگ کشورهای توسعه یافته است. در سال ۲۰۲۰، این شهر اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵ تردد خودروهای دیزلی را از تمام ناوگان بخش عمومی و حمل و نقل انبوه ممنوع خواهد کرد. در همین حال، مشارکت با برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) درس های آموخته شده در ۱۵ سال گذشته در مورد بهبود کیفیت هوا و بهبود کیفیت هوا را بررسی خواهد کرد.

آکرا، غنا

آکرا اولین شهر آفریقایی بود که به کمپین BreatheLife پیوست و پیشرو در میان شهرهای این قاره با هدف مقابله با آلودگی هوا محسوب می‌شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سالانه بیش از ۲۸ هزار نفر در نتیجه آلودگی هوا به طور نابهنگام جان خود را از دست می‌دهند، این در حالی‌ست که میانگین سطح آلودگی هوای پایتخت غنا پنج برابر دستورالعمل WHO است. این شهر کمپینی را برای آموزش مردم در مورد خطرات سلامتی اجاق‌های آشپزی سرپوشیده و منصرف کردن مردم محلی از سوزاندن زباله‌های خود آغاز کرده است. تلاش مشترک بین WHO و ائتلاف آب و هوای پاک از یک ارزیابی در سطح شهر از مزایای سلامتی تغییر به سیستم‌های حمل و نقل، زباله و انرژی خانگی پایدارتر حمایت می‌کند.

بنکوک، تایلند

با توجه به اینکه ترافیک بانکوک یکی از بدترین ترافیک‌های جهان است، جای تعجب نیست که شهر اغلب در زیر لایه‌ای از آلودگی فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۲۰، صدها مدرسه مجبور به تعطیلی شدند زیرا میزان ذرات ریز - یا PM۲.۵ - در هوا به سطوح ناامن رسید. این شهر چندین طرح را برای مقابله با آلودگی هوا و انتشار کربن راه اندازی کرده است. پروژه Green Bankok ۲۰۳۰ که در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد، با هدف افزایش نسبت فضای سبز در شهر به ۱۰ متر مربع به ازای هر نفر، داشتن درختانی که ۳۰ درصد از کل مساحت شهر را پوشش می‌دهند و اطمینان از مطابقت مسیرهای پیاده روی با استانداردهای بین المللی است. قرار است ۱۱ پارک در فاز اول پروژه و همچنین یک راه سبز ۱۵ کیلومتری افتتاح شوند که همگی با هدف تشویق کمتر اتکا به حمل و نقل خصوصی و در نتیجه کاهش آلودگی ایجاد شده‌اند.

ترجمه: محسن راعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =